Odchudzanie: najczęściej spotykane mity
Sport i zdrowie

Odchudzanie: najczęściej spotykane mity

W internecie można znaleźć wiele różnego rodzaju porad, których autorzy obiecują użytkownikom rozmaite „cudowne” sposoby na redukcję wagi. Wybór wszelkiego typu diet, produktów odchudzających czy suplementów diety, których zażywane ma powodować pewną utratę wagi, prezentuje się naprawdę imponująco. Problem jedynie w tym, że, jak to często bywa, również w przypadku odchudzania nawet najskuteczniejszy i najbardziej sugestywny marketing bardzo często okazuje się tylko i wyłącznie marketingiem, który ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Przyczyna tego stanu rzeczy jest dość prosta: podobnie jak wszystkie inne procesy związane z modyfikacją ciała, na przykład budowana masy mięśniowej, odchudzanie z natury rzeczy jest procesem żmudnym, skomplikowanym i wymagającym umiejętnego podejścia, opierającego się na dobrej znajomości specyfiki działania ludzkiego ciała. Pomimo iż może wydawać się to oczywiste, liczba osób, które nabierają się na sugestywne reklamy obiecujące „pewną” utratę wagi w przeciągu zaledwie kilku tygodni i to bez większego wysiłku nadal jest bardzo duża. Przyjrzyjmy się najczęściej spotykanym mitom związanym z problemem odchudzania.

  • Redukcja wagi jest możliwa tylko i wyłącznie poprzez odpowiednią dietę

To chyba najbardziej popularny spośród mitów, jakie zostaną wymienione na tej liście. Zapewne jego popularność w dużej mierze wynika z faktu, że obiecuje on osiągniecie upragnionych rezultatów najkrótszą możliwą drogą: wystarczy zmienić jadłospis, odstawić jedne produkty a inne dodać i już, jesteśmy szczuplejsi. Znamienne jest jednak to, że tego rodzaju metody nie są praktykowane przez osoby, którym redukcja wagi jest potrzebna ze względów „zawodowych”, a więc na przykład wyczynowych sportowców. Każdy sportowiec wie bowiem doskonale, że chociaż dieta odgrywa bardzo istotną rolę w procesie redukcji wagi, to jednak osiągniecie spodziewanych efektów nie jest możliwe bez dużej dawki odpowiedniego wysiłku fizycznego. Mówiąc inaczej: schudnięcie bez zmniejszenia w diecie podaży węglowodanów, cukrów oraz tłuszczów jest bardzo trudne. Jednak bez aktywności fizycznej tracenie na wadze jest po prostu niemożliwe. Wynika to z dwóch kwestii. Po pierwsze, to własnie wysiłek fizyczny jest najbardziej istotnym spośród czynników, które stymulują procesy spalania tłuszczu a także pracę układu trawiennego. Po drugie, bez wysiłku fizycznego ogólna kondycja organizmu będzie gorsza, co prędzej czy później pociągnie za sobą konieczność wzmocnienia działa poprzez spożywanie bardziej kalorycznych pokarmów.

  • Można znacząco schudnąć nawet w kilka tygodni

W przypadku drugiego mitu sprawa jest nieco bardziej skomplikowanego. Rzecz w tym, że zgubienie na przykład 10 kilogramów w ciągu miesiąca, owszem, jest możliwe, ale tylko i wyłącznie w przypadku wyczynowych sportowców, którzy spędzają na ćwiczenia po kilka godzin dziennie. W przypadku zwykłych ludzi odchudzanie to proces, który trwa co najmniej kilka miesięcy. Organizm stopniowo przyzwyczaja się do nowych warunków, staje się mocniejszy i zaczyna funkcjonować w innym trybie. Wtedy dochodzi do stopniowej redukcji wagi. Z tego powodu, nie należy wierzyć zapewnieniom, które obiecują osiągnięcie kilkukilogramowych efektów już w przeciągu 4 czy 6 tygodni. Należy raczej nastawić się na długotrwałą pracę nad swoim ciałem, która, o ile będzie konsekwentna, prędzej czy później przyniesie upragnione rezultaty.

Post Comment