Podstawy dotyczące franczyzy
Biznes i finanse

Podstawy dotyczące franczyzy

Koncesja jest rodzajem licencji, którą strona (franczyzobiorca) nabywa, aby umożliwić im dostęp do firmowej (franczyzodawcy) zastrzeżonej wiedzy, procesów i znaków towarowych w celu umożliwienia stronie sprzedaży produktu lub świadczenia usługi w ramach firmy. Nazwa. W zamian za zdobycie franchisingu, franczyzodawca zazwyczaj płaci franczyzodawcy początkowe uruchomienie i roczne opłaty licencyjne.

Franczyza to bardzo popularna metoda na rozpoczęcie działalności gospodarczej, szczególnie dla tych, którzy chcą działać w wysoce konkurencyjnej branży, takiej jak przemysł fast-food. Jedną z największych zalet zakupu franczyzy jest to, że masz dostęp do ustalonej marki firmy; Oznacza to, że nie musisz wydawać kolejnych zasobów, aby podać swoje imię i produkt klientom.

Podstawy dotyczące franczyzy

Umowy franczyzowe są złożone i różnią się dla każdego franczyzodawcy. Zazwyczaj umowa franchisingu obejmuje trzy kategorie płatności, które franczyzobiorca musi zapłacić franczyzodawcy. Po pierwsze, franczyzobiorca musi nabyć kontrolowane prawa lub znaki handlowe w przedsiębiorstwie franczyzodawcy w formie opłaty wstępnej. Po drugie, franczyzodawca często otrzymuje wynagrodzenie za szkolenie, sprzęt lub usługi doradztwa biznesowego od franczyzobiorcy. Po trzecie franczyzodawca otrzymuje bieżące opłaty licencyjne lub procent sprzedaży firmy.

Należy zauważyć, że umowa franchisingu jest tymczasowa, podobnie jak umowa najmu lub dzierżawy firmy, i nie oznacza własności firmy przez franczyzobiorcę. W zależności od umowy franczyzy umowy franchisingowe trwają zwykle od 5 do 30 lat, z poważnymi karami lub konsekwencjami, jeśli franczyzobiorca narusza lub przedwcześnie rozwiązuje umowę.

Za i przeciw

Inwestowanie w franczyzę ma wiele zalet, ale istnieją również wady. Szeroko uznawane korzyści dla kupujących franczyzy obejmują gotową operację biznesową. Firma franchisingowa ma wbudowaną formułę biznesową obejmującą produkty, usługi, a nawet mundury pracownicze i uznaną markę, taką jak McDonald’s. W zależności od franchisingu firma franczyzodawcy może oferować wsparcie w zakresie szkoleń i planowania finansowego, a nawet w przypadku zatwierdzonych dostawców. To, czy jest to formuła sukcesu, nie jest gwarancją.

Wady obejmują wysokie koszty rozruchu, jak również bieżące koszty opłat licencyjnych. Franczyza z definicji ponosi bieżące koszty dla firmy franczyzowej w postaci procentu sprzedaży lub przychodu. Procent ten może wynosić od 4 do 8%. Inne wady to brak kontroli terytorium lub kreatywności we własnym biznesie, a także znaczny brak możliwości finansowania przez franczyzodawcę. Inne czynniki, które wpływają na wszystkie firmy, takie jak słaba lokalizacja lub zarządzanie, to również możliwości.

Uzyskanie statusu franczyzodawcy jest dobrą metodą dla firmy o ugruntowanej pozycji, która może potencjalnie rozszerzyć działalność na różne rynki i pasywnie zarabiać dużo pieniędzy. Jednak franczyzodawcy muszą być bardzo staranne w ocenie potencjalnych franczyzobiorców i monitorowania, jakości i wydajności istniejących franczyz. Rozbieżności, w jakości usług lub zła prasa będą miały wpływ nie tylko na wyniki finansowe danej marki, ale również negatywnie wpłyną na ogólny wizerunek całej marki.

Przykłady franczyzy w Polsce

Handel

  • Moda – Próchnik, Moodo, Pierre Cardin, Top Secret, Vistula, Wólczanka
  • Kosmetyki, biżuteria, upominki – Ada Plus, Golden Rose, Refan, Kruk
  • Telekomunikacja, IT, AGD/RTV – Play, Telakces.Com, TeleExpert, Orange Retail

Usługi

  • Gastronomia – 7th Street – Bar&Grill, Blikle, Burger King, Carte d’Or Cafe, Da Grasso
  • Finanse i bankowość – Alior Bank Partner, Aviva Dla Rodziny, Bank Zachodni WBK Partner, Credit Agricole Express, Getin Bank
  • Uroda i fitness – Dr Irena Eris, EMS Training System, Manicure Expres, Studio Figura
  • Turystyka i hotele – Mercure, ibis Styles, My Travel, Travelplanet.pl, Travel Shops, Wakacje.pl

Post Comment